Nyheter om Falun Dafa och människorättskrisen i Kina
Falun Dafa Informationscenter

Propaganda

Natten till den 20 juli 1999 slets oräkneliga Falun Gong-utövare upp ur sina sängar och arresterades i en plötslig och olaglig aktion.

Desinformationsmaraton

Två dagar senare, den 22 juli, förbjöds Falun Gong officiellt. För att "rättfärdiga" den landsomfattande förföljelsen drog den statsstyrda kinesiska median igång ett desinformationsmaraton under det så lämpligt kallade propagandaministeriet. Dygnet runt sju dagar i veckan visade tv-sändningar hur man anklagade Falun Gong-utövare för påhittade brott.

Radiostationer fyllde etern med regeringens officiella retorik som fördömde gruppen. Statsstyrda nyhetstidningar förtalade ohämmat Falun Gong. I bräschen gick KKP:s People's Daily som under en månad publicerade inte mindre än 347 "artiklar" om gruppen.

Omfattande hatkampanj

Med tiden kom KKP att utöka omfattningen och räckvidden av sin propaganda genom att sätta upp anslagstavlor, ge ut serietidningar, trycka posters och producera filmer, tv-serier och till och med teaterpjäser, som förtalade Falun Gong.

Den välkände advokaten Clive Ansley som praktiserat juridik och undervisat i Kina i 14 år bodde i landet då detta startade. Han har beskrivit medieskuren som "den mest extrema och oberättigade kampanj av rent hat som jag någonsin bevittnat". Clive har beskrivit medias roll i förföljelsen av Falun Gong i sin bok Affidavit (Edsförsäkring).

För att hetsa människor

Ett vanligt kännetecken i KKP:s propaganda är dess destruktivitet; den göder misstro, diskriminering och hat. Den skapar i slutändan en miljö där våld som annars skulle vara otänkbart rättfärdigas.

Genom en kombination av förtal, grova förvrängningar och skrämseltaktik försöker partiretoriken avhumanisera de som utövar Falun Gong.

Syndabock

Den 2 juli 2002 publicerade Xinhua en berättelse med titeln "16 tiggare förgiftade: den misstänkte är en Falun Gong-medlem". Samtidigt publicerade den lokala tidningen i Zhejiang, där händelsen inträffat, mer detaljerade rapporter i vilka Falun Gong inte alls nämndes. Trots detta var det Xinhua-versionen som cirkulerade i tidningar över hela Kina och som till och med snappades upp av nyhetsbyråer utomlands.

Falun Gong har utpekats som syndabock för allehanda elände i Kina, allt från fattigdom till "vidskepelse". Ett antal regimdikterade artiklar har vädjat till folkets nationalism genom att på ett synnerligen klumpigt sätt länka Falun Gong till "utländska anti-Kina-krafter".

Manipulation

En av KKP:s rådgivare har förklarat för Washington Post: "Rent våld fungerar inte. Enbart obligatorisk 'utbildning' räcker inte heller... Och inget av dessa skulle fungera alls om inte propaganda kunde förändra folkets sätt att tänka. Man behöver alla dessa tre." (se artikel)

KKP:s propaganda i västerländsk media

Propagandakampanjen har inte begränsats till endast Kinas statsstyrda media utan har även spridits utomlands. Detta har lett till en punkt där även icke-kineser upprepat partiets definition av Falun Gong utan att känna till dess ursprung. KKP:s propaganda har också sipprat in i västerländsk medierapportering om Falun Gong samt i en del akademiska miljöer, utan att dess källa någonsin ifrågasatts (läs: "Out of the Media Spotlight").

"Självbränningen"

Det mest prominenta exemplet av propaganda som lyckades skapa mycket hat mot Falun Gong inne i Kina och skepticism utomlands är den påstådda "självbränningen". Detta trots det faktum att incidenten har exponerats som högst sannolikt iscensatt att KKP (se den prisbelönta videoanalysen: http://www.falsefire.com/

Nyheter om propagandan

The Wall Street Journal rapporterade:

"Peking har skruvat upp kampanjen till en febertopp och bombarderar medborgarna med ett propagandakrig i gammal kommunistanda," - The Wall Street Journal (Ian Johnson, "China's War against Falun Dafa Enters New Battleground: Primary Schoools," 13 februari, 2001).

Artiklar i denna kategori

Fel i västs mediarapportering om "självbränningen" på Himmelska fridens torg 2013-10-29

Iscensatt självbränning New York - Vid rapportering om den brand som idag uppkom på Himmelska fridens torg, har även tidigare händelser som där ägt rum omnämnts. Västlig media som har närvaro i Peking, har i flera fall felaktigt uppgett att Falun Gong-utövare i januari 2001 hade satt eld på sig själva på Himmelska fridens torg.

Under de senaste årtioendet har trovärdiga källor och analytiker påvisat att den påstådda självbränningen den 23 januari 2001 var iscensatt av den kinesiska regimen som en förfärlig propagandaploy.


Årsdagen för Falun Gong-utövares vädjan i Peking - fortfarande finns missförstånd 2013-04-25

Zhongnanhai New York - Den storskaliga vädjan som Falun Gong-utövare gjorde den 25 april 1999 nära regimens regeringsbyggnader, Zhongnanhai, blev huvudnyheter i världens media, men missuppfattas fortfarande av många som en provocerande protest mot ledningen. De flesta mediarapporter identifierade denna vädjan till att vara det som utlöste den förföljelsekampanj som inleddes tre månader senare och som ännu pågår.

Problemet är... det är inte sant.


Tio år efter självbränningen på Himmelska fridens torg - en fortsatt dödlig komplott 2011-01-19

Iscensatt självbränning Falun Dafa Information Center uppmanar media att rapportera ansvarsfullt

19 Jan 2011

NEW YORK - För tio år sedan, på söndag, inträffade en dödlig iscensättning på Himmelska fridens torg i Peking. På uppdrag av kommunistpartiet satte fem personer eld på sig själva, medans kamerorna rullade.

Kinas statskontrollerade media uttalade omedelbart att personerna utövade Falun Gong och hävdade att de hade drivits till självmord av den andliga utövningen. Två av deltagarna dog i samband med självbränningen. Evenemanget har använts för att vända opinionen mot Falun Gong och för att motivera massfängslanden och tortyr av dess utövare.

Falun Dafa Information Center och andra organisationer upptäckte snabbt betydande hål och inkonsekvenser i den officiella storyn och påpekade att Falun Gong strikt förbjuder dödande, inklusive självmord. Snart utvecklades historien vidare, då en mängd avslöjande bevis visade på att de kinesiska myndigheterna hade iscensatt självbränningen som en propagandamanöver.


Sanningen bakom "25 april Zhongnanhai-händelsen" 2009-04-12

(Förkortad version)

Zhongnanhai Falun Gong-händelsen den 25 april 1999 var inte en plötslig, tillfällig händelse. Inte heller var det den slags politiska demonstration innefattande belägring av regeringsbyggnaders område, som Jiang Zemin påstått. Från det att de skriftliga attackerna började under Guangming Daily-händelsen i juli 1996, till mobiliseringen av polis och användande av våld i Tianjin i april 1999, har utvecklingen och upptrappningen av förföljelsen faktiskt skett under en period på tre till fyra år.


Orsaker till händelsen vid Zhongnanhai 2008-05-17

Zhongnanhai På ytan verkar det som att händelsen vid Zhongnanhai utlöstes av händelsen i Tianjin och en artikel som var mot Falun Gong, skriven av He Zuoxiu. I själva verket var det centralregeringens oro för Falun Gongs makalösa popularitet som var den verkliga orsaken till dessa händelser. Sju år efter Li Hongzhis första offentliga föreläsning 1992, fanns det omkring 70 till 80 miljoner utövare i Kina. Det här innebär att det är mycket komplicerat att på ett enhetligt sätt förstå händelsen vid Zhongnanhai, eftersom att den hade både långsiktiga och kortsiktiga orsaker, och var relaterad till politiska konflikter inom kommunistpartiet.

 

Jiang Zemins personliga korståg 2005-12-11

Anledningen till att den kinesiske kommunistpartiledaren tagit till våld mot Falun Gong och hur hans anti-Falun Gong-kampanj har kommit att dominera hans agenda

Nyckelpersoner [...] Många kinesiska ledare, däribland den kinesiske premiärministern Zhu Rongji och direktören för Kinas Sportkommission, Wu Shaozu, lovordade de goda hälsoeffekterna som metoden förde med sig till landet. Ledaren för kommunistpartiet, Jiang Zemin, blev emellertid orolig för det stora antalet utövare och trodde att Falun Gongs fridfulla natur gjorde gruppen till ett lättbesegrat byte. Han bannlyste metoden 1999. Efter att ha misslyckats med att "utplåna Falun Gong på tre månader", som han utlovat, intensifierade Jiang sin propagandakampanj för att vända den allmänna opinionen mot metoden medan han i tysthet fängslade, torterade och till och med mördade dess utövare.


Vad är den verkliga historien bakom "självbränningen"? 2004-12-12

Iscensatt självbränning Efter att självbränningen ägde rum den 23 januari 2001, började den regimstyrda Xinhua News Agency redan samma kväll rapportera om händelsen på engelska där man beskyllde Falun Gong-utövare för självbränningen. Normalt tar detta flera dagar och offentliga självmord rapporteras vanligtvis inte alls. Kort efter att nyheterna visades publicerade Falun Dafa Information Center i New York ett pressmeddelande på morgongen den 23 januari (USA östtid) där man fördömde Xinhua News Agency för att sprida ogrundat förtal mot Falun Gong. Den krävde också av Kinas regim att tillåta världsmedia och internationella människorättsgrupper undersöka detta fall för att klargöra fakta.


Stuntman eller stand-in: Falska utövare 2004-11-13

Iscensatt självbränning Redaktionens kommentar: Många av de uppenbara luckorna i den arrangerade ”Självbränningen” på Himmelska fridens torg i början av 2001 har avslöjats av den ena efter den andra av observanta iakttagare. Dessutom har amerikansk media avslöjat den verkliga identiteten på Liu Chunling [som slogs till döds med ett hårt föremål under ”Självbränningen” Klicka på bilden för att se en bildsekvens] Men Jiangs regim försöker hålla allmänheten ovetande genom sin hårda informationsblockad. Under tiden fortsätter de att mana till hat mot dem som utövar kultiveringsmetoden och hoppas på så sätt legitimera sin förföljelse.



Läcka vid polisens avdelningskontor på Himmelska fridens torg avslöjar hur ”självbränningen” iscensattes 2004-06-30

Iscensatt självbränning En nära anhörig till min vän arbetar vid polisstationen på Himmelska Fridens torg. Under en konversation råkade han försäga sig och sa att poliser på stationen kände till den så kallade ”självbränningen” tre dagar innan det hände, han sa: ”Tre dagar innan händelsen fick vi ett internt meddelande om att några personer skulle begå en ”självbränning” och att vi skulle förbereda oss för det. Tre dagar senare hände det.”